Compass Group en onze merken staan regelmatig in de spotlights. Hieronder vindt u onze persberichten en publicaties van de afgelopen tijd.
Wekelijks komen er in Amsterdam nieuwe restaurants bij, het aantal horecazaken groeit explosief. Van al die eet- & drinkgelegenheden die het afgelopen jaar zijn geopend zijn er veel volledig vegan of hebben vegan keuzes op de kaart. Verder ...
Lees verderEurest zal vanaf 1 juli 2018 de catering in de universiteitsrestaurants, koffiecorners en de banqueting activiteiten verzorgen op de Vrije Universiteit Amsterdam. Met dagelijks circa 6.000 bezoekers in de verschillende horeca faciliteit...
Lees verderEuropeanen geven de voorkeur aan service boven thuis koken.
Een nieuw Europees rapport over de verkoop van ‘Out of Home foodservices’ van IRI Gira Foodservice (IRI) laat een toename zien van uiteten gaan ...
Lees verderAfgelopen maandag is de Ramadan van start gegaan. Gasten van de campusrestaurants hebben tijdens deze maand de mogelijkheid overdag een box te kopen waar zij na zonsondergang van kunnen genieten. De box wordt verkocht in de horeca outlets van d...
Lees verder
Net terug van vakantie heb ik altijd wat moeite om weer te wennen en in het ritme te komen. Na twee weken in Italië was voor mij vooral het wennen op culinair gebied best lastig. Na thuiskomst moest eerst de koelkast weer gevuld worden. Mijn normale bezoekje aan de markt zat er niet in, dus snel even naar de supermarkt. Het eerste wat me daar opviel, was de aanblik van de groenteafdeling. Al het groente en fruit lag kaarsrecht netjes naast elkaar. Elke groente- en fruitsoort had exact dezelfde afmeting en dezelfde kleur. Alles lag zij aan zij naast elkaar in glimmende kratten.
Hoe anders had ik dat in de weken ervoor gezien. In de Italiaanse supermarkt zag je heel veel groenten in verschillende soorten en in alle kleuren en maten door elkaar. Tomaten van diverse rassen maar per soort: groot, klein en in verschillende kleuren door elkaar. Courgettes hadden alle maten, paprika’s in de gekste vormen en ik heb geen rechte komkommer gezien. De smaak daarentegen was geweldig. Je proefde de zon, de grond en de volle smaak in elk product. Hoe anders was het nu weer thuis bij de ‘Hollandse super’.
Opeens viel mijn oog op een grote zak wortelen met de naam Buitenbeentjes op het etiket. Een flinke zak van twee kilo met wortelen waar ogenschijnlijk niets aan scheelde maar die toch de naam Buitenbeentjes hadden meekregen. De prijs was bijzonder laag. Toen ik het etiket goed bestudeerde, las ik: “Buitenbeentjes zijn groenten die er iets anders uitzien dan we gewend zijn, maar zij smaken net zo goed.” Wortelen die niet kaarsrecht zijn, niet 15 centimeter lang zijn, zonder enige verkleuring zijn en strak verpakt, zien er anders uit dan we gewend zijn en herkennen we dus misschien niet meer als wortel!
Ik juich het initiatief van deze supermarkt van ganser harte toe, maar het is toch ongelofelijk dat we alleen nog maar gewend zijn aan groente en fruit dat zodanig wordt geteeld dat het uiterlijk identiek is en geen imperfectie mag hebben? Ik snap dat kromme komkommers niet handig in een krat passen en voor een snijmachine niet efficiënt te verwerken zijn (het gros van onze groenten snijden we namelijk niet meer zelf, maar wordt gesneden in zakjes aangeboden), maar laten de groentetelers bij het produceren nu alsjeblieft weer eens letten op de smaak en niet op het uiterlijk!
Er zijn inmiddels tal van initiatieven om ‘misvormde’ groenten te verwerken. Er wordt soep gemaakt van kromme komkommers en diverse maaltijdverwerkers kopen nog wel eens wat groenten die niet volgens de norm en vorm zijn. Deze initiatieven worden als ‘duurzaam en bijzonder’ gezien, maar eigenlijk is het natuurlijk de wereld op zijn kop als een rechte komkommer de norm is en een kromme bijzonder. Volgens mij groeien er in de natuur geen rechte komkommers en waren ze een paar decennia geleden in geen enkele winkel te krijgen!
Inmiddels is voedselverspilling een belangrijk thema. Meer dan een derde van wat geproduceerd wordt, komt nooit in onze buik terecht. Goed dus om kritisch te zijn op wat we eten en wat we kopen. Ik heb een idee: als we nu eens allemaal alleen nog maar ‘buitenbeentjes’ kopen, dan zien we over een tijdje geen ‘normale’ groente meer in de winkel!
© 2021 Compass Group