Compass Group en onze merken staan regelmatig in de spotlights. Hieronder vindt u onze persberichten en publicaties van de afgelopen tijd.
Wekelijks komen er in Amsterdam nieuwe restaurants bij, het aantal horecazaken groeit explosief. Van al die eet- & drinkgelegenheden die het afgelopen jaar zijn geopend zijn er veel volledig vegan of hebben vegan keuzes op de kaart. Verder ...
Lees verderEurest zal vanaf 1 juli 2018 de catering in de universiteitsrestaurants, koffiecorners en de banqueting activiteiten verzorgen op de Vrije Universiteit Amsterdam. Met dagelijks circa 6.000 bezoekers in de verschillende horeca faciliteit...
Lees verderEuropeanen geven de voorkeur aan service boven thuis koken.
Een nieuw Europees rapport over de verkoop van ‘Out of Home foodservices’ van IRI Gira Foodservice (IRI) laat een toename zien van uiteten gaan ...
Lees verderAfgelopen maandag is de Ramadan van start gegaan. Gasten van de campusrestaurants hebben tijdens deze maand de mogelijkheid overdag een box te kopen waar zij na zonsondergang van kunnen genieten. De box wordt verkocht in de horeca outlets van d...
Lees verder
Nergens besteden mensen zo weinig tijd aan het koken van de maaltijd als in Nederland: gemiddeld slechts 20 minuten! En dan wordt er door de helft van de mensen ook nog eens minimaal drie dagen in de week eten buiten de deur gehaald. Stond de huisvrouw 50 jaar geleden nog elke dag een uur in de keuken, nu is dat tot een minimum gereduceerd. De reden waarom mensen weinig of geen tijd aan het koken besteden is behoefte aan gemak en tijdgebrek.
“Geen tijd” en “druk, druk, druk” is wat je van iedereen om je heen hoort. We moeten hard werken en de hele dag op de hoogte blijven van alle informatie die continu op ons wordt afgevuurd. Het eten of de bereiding daarvan schiet er dan bij in.
Veel bedrijven spelen handig in op de behoefte aan gemak en snelheid: er is een overvloed aan maaltijdboxen, bezorgdiensten en kant-en-klaar happen. Vanmorgen deed ik boodschappen bij mijn lokale supermarkt. Bij de ingang stond een lange rij voor het pick-up point voor de online bestelde boodschapboxen. Ik vroeg me af wat er in zo’n lange rij van je tijdswinst overblijft. Ik vind het jammer dat door het online bestellen van je boodschappen of je maaltijdbox de afstand tussen jou en het product steeds groter wordt. Als je door een winkel, of liever nog, over de markt loopt, zie je de verscheidenheid aan ingrediënten. Je bekijkt eens wat, je voelt en ruikt aan verse groente of fruit en je leest hier en daar een etiket. Als het eten in een ingepakte doos voor je wordt klaargezet, is er van dat hele voortraject geen sprake. Lekker gemakkelijk en snel, dat wel, maar de productkennis en het gevoel dat je bij de ingrediënten van je te bereiden maaltijd hebt, worden er niet beter op! Jij bent het niet die juist díe rijpe avocado heeft uitgezocht, die net dát lekkere stukje vlees met dat randje vet heeft gepakt of die de bijzondere specerijen die je nog niet kent maar toch eens wilt proberen uit het schap heeft gehaald! Kiezen voor gemak om gebrek aan tijd te compenseren is logisch, maar het mag toch eigenlijk niet ten koste gaan van zoiets essentieels als lekker eten?
Rond de feestdagen maken de dozenvullers ongetwijfeld weer overuren. Toch hoop ik dat veel mensen naar de slager of groenteman gaan om het lekkerste stuk vlees of de geurigste groenten zelf uit te zoeken. Daar máák je toch gewoon tijd voor?!
© 2021 Compass Group