Nieuws
Pers & publicaties
Het laatste nieuws

Compass Group en onze merken staan regelmatig in de spotlights. Hieronder vindt u onze persberichten en publicaties van de afgelopen tijd.

14-03-2018

Water is life: Alles over hydratatie

Zit je in een ellenlange meeting, en praat die ene collega altijd zo monotoon? Je lijkt er niets aan te kunnen doen… gapen. Het kan gedesinteresseerd en onprofessioneel overkomen, terwijl je toch echt op tijd naar bed bent gegaan gisteravond.

Voel je je regelmatig moe of lusteloos op werk? Misschien had je er niet aan gedacht, maar een groot deel van deze vermoeidheidsverschijnselen zijn te danken aan lichte vormen van uitdroging. Je lichaam bestaat voor twee-derde uit water, en vooral op werk willen we nog wel eens vergeten dat het belangrijk is om onszelf gezond en goed functionerend te houden.

Hydratatie voor concentratie & besluitvorming

Water is de basis van lichaamsvloeistoffen zoals speeksel en ondersteunt belangrijke functies zoals afvalverwijdering en controle van de lichaamstemperatuur. We verliezen vocht door zweet, toiletuitstapjes, lichamelijke activiteit, warm weer, alcohol drinken of overmatig cafeïne drinken en zelfs door ademen. Vloeistoffen moeten de hele dag door worden vervangen om uitdroging te voorkomen, wat de concentratie, coördinatie, reactietijden, besluitvorming, bloedcirculatie en het risico op instorting, spierkrampen en hitteziekte kan beïnvloeden. En je wilt er natuurlijk ook fris uit blijven zien!

Twee liter vocht per dag, toch?

Houd er rekening mee dat de aanbevolen hoeveelheid vocht afhangt van factoren zoals het weer, je leeftijd en de fysieke activiteiten die je op een dag doet. 20-30% van de vloeistofinname komt uit voedsel, dus de resterende 70-80% moet gedronken worden.

In het algemeen wordt dit aanbevolen:

  • Vrouwen: 1,6 liter = ongeveer 8 x 200 ml glazen per dag.
  • Mannen: 2 liter = ongeveer 10 x 200 ml glazen per dag.

Zorg ervoor dat je in ieder geval de helft hiervan al gedurende je werkdag drinkt, dan is het makkelijker om goed gehydrateerd te blijven.

Telt koffie ook mee?

Gehydrateerd blijven betekent niet dat je alleen maar water hoeft te drinken, veel andere dranken hydrateren het lichaam ook. Dus ook cafeïne houdende dranken zoals koffie en thee. Cafeïne heeft alleen een diuretisch effect als het in extreme hoeveelheden wordt geconsumeerd, niet de gebruikelijke 2 a 3 kopjes per dag.

Dit geldt verder voor je vochtinname:

  • Melk; kies voor 1% vet, halfvolle of afgeroomde melk - een geweldige bron van calcium en andere essentiële voedingsstoffen.
  • Frisdrank; ook dit telt mee voor de vochtinname, maar pas op voor het suikergehalte. Streef naar suikervrije opties en drink het niet te vaak, want er zit weinig voedingswaarde in.
  • Vruchtensappen en smoothies; drink met mate want er zit veel suiker in. Een portie van 150 ml 100% vruchtensap of smoothie telt als 1 van de 5 stuks fruit per dag.

Heb je na al die glazen nog steeds hoofdpijn of zit je te knikkebollen achter je computerscherm?
Dan zou het kunnen dat je er iets mis is met je slaappatroon… Maar daar later meer over!

Wist je dat…

…een recente studie heeft uitgewezen dat milde uitdroging mentale prestaties op vergelijkbaar niveau kan verminderen als het overschrijden van de alcohol limiet bij autorijden?


Nieuws & Persberichten overzicht

archief
16-01-2017
Foodcourt Haagse Hogeschool in nieuw jasje

Bekijk hier welke nieuwe look & feel de Haagse Hogeschool gekregen heeft.

 

Lees meer
Actuele berichten

Wil je niets missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang automatisch het laatste nieuws van Compass Group.

Aanhef:

© 2018 Compass Group