Nieuws
Pers & publicaties
Het laatste nieuws

Compass Group en onze merken staan regelmatig in de spotlights. Hieronder vindt u onze persberichten en publicaties van de afgelopen tijd.

29-03-2018

Drink je fit!

70% van je lichaam bestaat uit vocht. Als je gezond leeft houd je je vochtbalans ook goed op peil. De mogelijkheden om je vochtgehalte in stand te houden zijn bijna onbeperkt. Dat maakt het niet altijd even makkelijk om de juiste keuzes te maken. In dit artikel helpen we je daarbij! We gaan in op wat je beter wel en niet kunt drinken en wat er eigenlijk in je drankje zit.

Je hebt dagelijks ruim twee liter vocht nodig. Ongeveer een halve liter haal je uit voeding, de rest krijg je binnen door te drinken. Wat kun je beter wel en niet drinken? We zetten het voor je op een rijtje.

Weet wat je drinkt

Bij voorkeur

Kruidenthee en water kun je onbeperkt drinken. Ze bevatten geen calorieën of toevoegingen die slecht voor je zijn. Varieer wel in soorten kruidenthee, want sommige kruiden hebben een medicinale werking.

Koffie; het is het beste om dagelijks één a vier kopjes koffie te drinken. Koffie bevalt antioxidanten en die zijn goed voor je. Maar pas op voor cafeïne want daar moet je niet te veel van binnenkrijgen.

Neem bij voorkeur geen suiker in je thee of koffie.

De middenweg

Vruchtensap bevat niet zoveel vitamines en vezels als vers fruit, maar wel veel vruchtensuiker en soms toegevoegde suikers. Drink daarom maximaal een glas per dag.

Zuiveldrankjes en drinkontbijt lijken gezond, maar bevatten behalve veel suiker ook chemische toevoegingen en veel calorieën. Maak zelf zuiveldrankjes met yoghurt en fruit en drink kant-en-klare drankjes met mate.

Smoothies hebben de naam gezond te zijn, maar ook hierin zitten heel veel calorieën verstopt en meer vruchtensuiker dan je denkt. Drink smoothies daarom met mate. Voor de meest gezonde optie, maak je zelf smoothies met ijsklontjes, vers fruit (of uit de diepvries) en een beetje yoghurt.

Alleen bij uitzondering

Frisdranken als cola, ice tea en sinas bevatten veel calorieën, suiker, cafeïne en onnatuurlijke toevoegingen. Laat ze maar zo veel mogelijk staan.

Energiedrankjes bevatten naast dit alles gemiddeld nóg meer suiker: gemiddeld tien suikerklontjes per blikje.

Sportdrankjes bevatten gemiddeld zeventien suikerklontjes per flesje. Je hebt ze niet nodig om te sporten, tenzij je topsporter bent.

WEETJE

Een mens kan gemiddeld maar vier dagen zonder vocht. Daarna overlijd je aan uitdroging!

Water saai?

Vind je water maar saai? Geef het dan een smaakje door er muntblaadjes, komkommer, gember of citroenschijfjes aan toe te voegen. Of koel een pot groene thee in de koelkast en voeg wat munt en citroen toe om je eigen, gezonde ice tea te maken. Lekkere gezonde dorstlessers!

Etiketten lezen

Veelgebruikte namen voor suiker op de etiketten van drankjes zijn sucrose, sacharose, fructose, dextrose en maltodextrine. Als je suiker wilt mijden, let hier dan op!


Nieuws & Persberichten overzicht

archief
Actuele berichten

© 2018 Compass Group