Nieuws
Pers & publicaties
Het laatste nieuws

Compass Group en onze merken staan regelmatig in de spotlights. Hieronder vindt u onze persberichten en publicaties van de afgelopen tijd.

05-04-2018

Groente van de maand april: Peulvruchten

Voor de tweede maand op rij spelen we een beetje vals, want officieel geen ‘groente’. Maar ook deze proteïne bommetjes verdienen het om in de spotlights te staan. Lekker, voedzaam, goedkoop en gezond, dat zijn peulvruchten. Je kunt er volop mee variëren in soepen, salades of bij de warme maaltijd. Een peulenschil, koken met peulvruchten!

Peulvruchten

Kidneybonen, linzen, spliterwten, witte bonen, kikkererwten, kapucijners en zwarte bonen – het zijn allemaal peulvruchten. Peulvruchten hebben een zeer hoge voedingswaarde en zitten boordevol eiwitten en vezels. Ze geven je dan ook langdurige energie. Ze zijn goedkoop, makkelijk te bereiden en niet te vergeten: erg lekker! Dankzij het hoge vitamine B-gehalte zorgen ze bovendien voor fitte hersenen. Peulvruchten zijn een goede aanvulling voor een gerecht. Ze bevatten veel vitamines, en zorgen voor een gevoel van verzadiging.

Supersnel en eenvoudig te bereiden

Open de potten of blikken en meng de peulvruchten koud door een salade. In principe zijn alle soorten peulvruchten hiervoor geschikt, dus zorg voor veel variatie. Denk bijvoorbeeld aan linzen, kikkererwten en bonen. Of meng blikken, potten of (voorgekookte) zakken gedroogde peulvruchten warm door de rijst, een soep, saus, of curry. Heel simpel en lekker, en vol goeds voor lichaam en geest.

Vleesvervangers

Peulvruchten zijn geen vervangers voor groente, maar kunnen bij een maaltijd wel dienen als vleesvervanger. Denk aan falafel, die gemaakt wordt van kikkererwten.
Peulvruchten bevatten echter niet alle vitamines en mineralen die in vlees zitten. Dus eet je geen vlees, dan zijn peulvruchten geen volwaardige vleesvervanger.

Potten en blikken

Diverse soorten voorgekookte peulvruchten zijn te koop in potten of blikken. Ze zijn meteen klaar voor gebruik, maar spoel ze wel eerst even af onder stromend water. Dan spoel je de toegevoegde suiker aan het blik af. Lees de verpakkingen van de verschillende merken peulvruchten. Sommige merken voegen minder of geen suiker en zout aan de blikken en potten toe. Een stuk gezonder dus.

Helemaal goedkoop zijn zakken gedroogde peulvruchten. Deze dien je alleen wel 24 uur te wellen in water, en daarna moeten ze ongeveer 1,5 uur koken. Dus dat kost wat meer tijd.

Wist je dat…

…de teelt van peulvruchten bevorderlijk is voor de bodemkwaliteit? Dat zit zo: Planten hebben stikstof nodig om aminozuren aan te maken zoals eiwitten. De meeste planten kunnen stikstof alleen opnemen via bemesting van de bodem, maar vlinderbloemigen zoals peulvruchten kunnen dat ook zonder. Hun wortels maken de bodem luchtig en de bacteriën op die wortels binden de stikstof uit die luchtige bodem met waterstof uit water om zo ammonium te vormen, die vervolgens door de planten wordt omgezet in aminozuren en ten slotte in onder meer eiwitten.

…peulvruchten niet allemaal winderigheid veroorzaken? Linzen hebben dit winderige effect veel minder dan bijvoorbeeld bonen, terwijl onrijpe bonen en hun peulen (sperziebonen, peultjes) evenals gekiemde bonen helemaal geen winderigheid veroorzaken. Door kruiden te gebruiken zoals kurkuma, verse gember en bonenkruid kun je tevens de gasproductie in je dikke darm iets terugdringen.

…peulvruchten erg voedzaam zijn en rijk aan langzame koolhydraten. Ze zorgen voor een hoop energie gedurende de dag.

…een portie peulvruchten per dag kunnen helpen bij gewichtsverlies, door de verzadigende werking.

…het nuttigen van peulvruchten voor een goede stoelgang zorgt vanwege het hoge gehalte aan vezels.

Lees hier meer over de ‘groente’ van vorige maand: de avocado. Een heerlijk vette vrucht die zo veelzijdig en hip is, dat je ‘m voor bijna ieder gerecht wel kunt gebruiken!


Nieuws & Persberichten overzicht

Actuele berichten

© 2018 Compass Group