Nieuws
Pers & publicaties
Het laatste nieuws

Compass Group en onze merken staan regelmatig in de spotlights. Hieronder vindt u onze persberichten en publicaties van de afgelopen tijd.

15-05-2018

Eet de regenboog

Kleur = hét geheim!

Variëren in je eten is essentieel. Breng kleur op je bord! Dat ziet er niet alleen mooi uit, het is ook nog eens ontzettend gezond.

In voedingsmiddelen heeft iedere kleur namelijk zijn eigen specifieke voedingsstoffen. Om alle voedingsstoffen binnen te krijgen is het dus belangrijk om in kleur te variëren. Gebruik als ezelsbruggetje de regenboog. Eet de verschillende kleuren in je dag- en weekmenu, door met name te variëren met verschillende groentes en fruit.

Hoe doe je dat dan?

Vul bij de warme maaltijd de helft van je bord met groentes. Wissel dagelijks in de verschillende kleuren van je groente en fruit om er zeker van te zijn dat je alle nodige voedingsstoffen binnen krijgt. Elke kleur heeft namelijk haar eigen specifieke vitamines, mineralen en antioxidanten. Varieer niet alleen in kleur maar wissel ook gekookte en rauwe groentes af. Je lichaam haalt bijvoorbeeld uit een rauwe tomaat andere stoffen dan uit een opgewarmde tomaat.

Oranje en rode groenten en fruit zoals wortels, pompoen, paprika en mandarijnen bevatten bètacaroteen. Bètacaroteen wordt omgezet in vitamine A en is goed voor je ogen, huid en immuunsysteem.

Groene groenten zoals broccoli, kool, courgette en bladgroenten zitten boordevol gezonde stoffen zoals vezels, foliumzuur en vitamine A, C en E. Het is belangrijk voor diverse lichaamsfuncties en zorgt ervoor dat ijzer uit ons eten wordt opgenomen. Foliumzuur in spinazie, asperges en sla is essentieel voor de productie van rode bloedcellen en ons zenuwstelsel. Varieer en probeer eens wat vaker paksoi, venkel of artisjok.

Blauwe en paarse groenten en fruit zoals aubergine, bessen en rode druiven bevatten flavonoïden. Deze zorgen voor een betere hersenfunctie, verlagen je bloeddruk en fungeren als antioxidant.

Bruin is de kleur van peulvruchten en vezels in volkoren producten. Zet vaker peulvruchten op je menu en eet bij voorkeur volkorenpasta en zilvervliesrijst.

Witte voedingsmiddelen zijn vaak voorzien van calcium, fosfaat en vitamine D. Denk aan yoghurt, ei, melk en kaas. Deze zorgen voor gezonde en sterke tanden en botten. Calcium zit ook in vele soorten groente en in vet zit vitamine D.

Geel is de kleur van vet zoals olijfolie, noten en zaden. Dit zijn gezonde essentiële vetten. De vitamines A, D, E en K worden alleen in ons lichaam opgenomen door vet. Het is daarom aanbevolen om bij iedere maaltijd een kleine hoeveelheid vet te nuttigen.

Tip

Eet bij de warme maaltijd 2 soorten groentes in 2 verschillende kleuren. Zo heb je meer kans alle kleuren in een week te eten!


Nieuws & Persberichten overzicht

Actuele berichten

© 2018 Compass Group