Nieuws
Pers & publicaties
Het laatste nieuws

Compass Group en onze merken staan regelmatig in de spotlights. Hieronder vindt u onze persberichten en publicaties van de afgelopen tijd.

11-06-2018

1 op de 5 maaltijden worden buiten de deur gegeten

Europeanen geven de voorkeur aan service boven thuis koken.

Een nieuw Europees rapport over de verkoop van ‘Out of Home foodservices’ van IRI Gira Foodservice (IRI) laat een toename zien van uiteten gaan gedurende dag. De stijging voegt €4,1 miljard toe aan de foodserviceverkoop in 2017.

Meer flexibele menu's en een toename van maaltijdmomenten, van ontbijt en all-day-brunch tot avondeten, heeft geleid tot een stijging van de foodservice omzet met 4,1 miljard euro in 2017 tot een totaal van €335,9 miljard.

Eén op de vijf maaltijden (18% van alle maaltijden) wordt buiten het huis geconsumeerd. IRI is van mening dat steeds meer fluïde gezinnen - met name minder gezinnen met kinderen en meer alleenstaande ouders of alleenstaanden - en meer mensen die buitenshuis werken, hebben geleid tot een grotere vraag naar gemakkelijke maaltijdoplossingen.

Volgens Virginie Pernin, Chief Analist bij IRI GIRA Foodservice, "hebben restaurants en andere horecagelegenheden met deze trends geprofiteerd door opties te bieden voor meer maaltijdmomenten, inclusief ontbijt en brunch. Het is gemakkelijker om uit eten te gaan dan om eten te kopen en thuis te koken.
Bedrijven met bezorgdiensten voor eten, zoals Deliveroo die gemakkelijkere manieren bieden om te bestellen, betalen en af te leveren, staan daarnaast achter de hausse in het thuis eten van restauranteten. Ook de verkoop van kant-en-klaarmaaltijden en maaltijdsets in supermarkten die ook inspelen op de trend naar gemakkelijke 'kant-en-klaarmaaltijd'-oplossingen, lijkt het erop dat veel Europeanen er de voorkeur aan geven hun ‘uiteten’ moment ‘in’, oftewel, thuis doen.”

IRI voorspelt voor 2020 een toename van het aantal commerciële keukens dat zich toelegt op de levering van levensmiddelen via bedrijven zoals Just Eat, UberEats, Amazon Restaurants en Deliveroo, met een bijzondere focus op gezondere en premium-opties.

Belangrijkste bevindingen in cijfers:

  • €335,9 miljard - de waarde van de Europese foodservicemarkt in 2017, een stijging van gemiddeld 2,5% per jaar sinds 2015.
  • In 2017 werden 48,5 miljard maaltijden of snacks verkocht, een stijging met 1,5% sinds 2016, wat een terugkeer van het consumentenvertrouwen in de regio onderstreept. IRI Gira Foodservice voorspelt dat dit tegen 2020 zal oplopen tot 50 miljard.
  • Meer dan 35% van de omzet in deze sector is afkomstig van grote foodservice-groepen, waaronder de top vijf: McDonalds, Compass, Sodexo, Elior en Burger King.
  • De Top 15 foodservicegroepen op deze markt genereren 39% van de omzet.
  • Foodservice vertegenwoordigt €111 miljard aan voedselaankopen - 70% hiervan voedingsmiddelen waarvan 30% dranken.

Andere grote trends:

  • Beroemde chef-koks nemen toe in premium eetgelegenheden.
  • Gezond en duurzaam uit eten gaan - Superfoods, ‘groene’ en eiwit voedingstrends leiden tot een toename van restaurants die lokale en gezondere etenswaren voor hun menu's inkopen. De nadruk ligt op de herkomst van het product en additief vrij.
  • Consumenten besteden meer als ze online of via een app bestellen. Dit biedt restaurants de mogelijkheid nieuwe klanten aan te trekken met behulp van technologie en verpakkingen, zonder afbreuk te doen aan de voedselkwaliteit. Vaak de beste weg naar verhoogde marges in de foodservice.
  • Hotspots - Restaurants die zichzelf expliciet in de markt zetten met een duidelijke en zinvolle merkpositionering spreken consumenten aan.
  • Vervaging van de grenzen tussen tafelservice, zelfbediening en snelle servicerestaurants, met een aantal concepten die een mix van alle services bieden.
  • Verhoogde vraag naar 'food to go' in benzinestations en supermarkten.

Lees hier het volledige persbericht en het onderzoek van IRI GIRA Foodservice.


Nieuws & Persberichten overzicht

archief
Actuele berichten

Wil je niets missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang automatisch het laatste nieuws van Compass Group.

Aanhef:

© 2018 Compass Group